بازی شاهزاده ایرانی یا Prince of Persia در کشور ما محبوبیت بسیار زیادی دارد و نسخه‌‌ای از این بازی با نام محاصره‌ی دلاوران یا Warrior Within شهرت آن را از این هم بیش‌تر کرده است. این بازی نکته‌های مخفی زیادی دارد که شاید جالب‌ترین آن‌ها جای‌گاه ارتقای عمر می‌باشد که جان شاهزاده را بیشتر می‌کند. پیدا کردن تمام این جایگاه‌ها واقعا مشکل است. این بازی 9 جایگاه ارتقای عمر دارد که گرفتن تمام آن‌ها نه‌تنها باعث قدرتمند شدن شاهزاده می‌شود بلکه به شما این امکان را می‌دهد تا بازی را به روش جدیدی و متفاوت به اتمام برسانید. بله! یک پایان متفاوت! با گرفتن هر 9 ارتقای عمر در انتهای بازی باید با خود داهاکا روبرو شوید و به جای تسلیم شدن با او یک نبرد جانانه کنید و او را بکشید. احتمالاً این موضوع برای تمام علاقه‌مندان این بازی بسیار جالب توجه است چرا که شما مجبورید در طول بازی بارها از دست داهاکا فرار کنید؛ پس اکنون وقت انتقام است!

 

جایگاه اول: درست بعد از نبرد با شادی (دختر سیاه پوش) برای دومین بار، و شکست دادن او کمی به عقب برگردید و از چند پله بالا بروید. در وسط یک صحن کوچک مجسمه ای نسبتا بزرگ دیده می‌شود در مقابل آن کلیک راست بزنید تا شاهزاده لبه آن را بگیرد سپس مجسمه را به وسط صحن بکشید تا راهی مخفی باز شود و شما را به اولین مکان ارتقای عمر برساند.


جایگاه دوم: برای دست یافتن به دومین ارتقای عمر ابتدا باید قدرت آهسته کردن زمان را به دست آورید. به راهتان ادامه دهید تا به داهاکا (موجود سیاه غول پیکر) برسید. از دستش فرار کنید تا سرانجام به تونل زمان دیگری برسید که شما را به زمان گذشته میبرد. سپس به راه خود ادامه دهید. بعد از مدتی یک صحنه نمایش داده می‌شود که در آن مرد حشره ای به طرف شما تبر پرتاب میکند، اگر دقت کنید قبلا اینجا بودید از میله بالا روید تا به پرچم برسید. بعد از باز شدن در به بیرون بروید. دری مقابل خود میبینید که طاقی با دو ستون دارد، حال به جای مستقیم از دیوار سمت چپ بالا بروید و به سرعت بپرید تا به بالای طاق برسید. مسیرتان را به سمتی که دشمنان دیده میشوند ادامه دهید. آن ها را بکشید تا به پلکانی برسید که در سمت چپ آن یک دکمه زمانی است، روی آن بروید و با زدن دکمه R زمان را کند کنید و از پله ها بالا بروید رو به روی شما یک دره است، سریع خود را داخل آن بیندازید تا این راه شما را به دومین جایگاه برساند.

جایگاه سوم: زمانی که شمشیر مار را به دست آوردید (از دختر قرمز پوش گرفتید)، می‌‌توانید به سراغ سومین جایگاه بروید. این همان شمشیری است که از آن به عنوان کلید استفاده میکنید تا در سرسرای اصلی قصر سکوهای بلند به وجود آورید. اکنون باید اهرمی را که با شمشیر به وجود آمده است بچرخانید تا جهت آن درست بر خلاف برآمدگی باشد که قبلا شمشیر را روی آن قرار دادید. با این کار سکوی بلند محو می‌شود و سکوهایی به طرف قعر پرتگاه نمایان می‌شود. حالا باید به لبه پرتگاه بروید و درست در کنار برآمدگی که شمشیر را در روی آن به کار گرفتید از لبه پرتگاه آویزان شوید و سپس بپرید. دقت کنید که درست هنگام رسیدن به دیوار روبرو باز هم دکمه پرش را بزنید و با کمک دیوارها به پایین بیایید. یک لبه پایین تر بیاید (ترفندستان) تا به آخرین لبه پرتگاه برسید حالا با راه رفتن روی دیوار خود را به سمت راست تصویر برسانید و درست در انتهای مسیر بپرید. به محض رسیدن به دیوار روبرو دوباره بپرید تا به بالای دیوار برسید. باز هم از سمت راست روی دیوار راه بروید و به محض رسیدن به آخر تصویر بپرید و با دیوار بازی کنید تا به آخر مسیر برسید و سپس در مسیری که مشخص است به سوی سومین جایگاه بروید. یک نکته دیگر این که هنگامی که شمشیری را که دیوار را میشکند به اینجا بیاید، از همان دری که به سمت جایگاه رفتید داخل نشوید! سمت راست یک دیوار است که از آن شن میریزد، دیوار را بشکنید تا سلاح مخفی را که چوب هاکی است را به دست آورید.

جایگاه چهارم: برای پیدا کردن چهارمین جایگاه هنگامی که مشغول حل معمای آب اول هستید وارد باغی میشوید و از نردبان بالا میروید و پس از جنگ با مرد کلاغی به یک اهرم میرسید. با چرخندان اهرم دری که از آن وارد شدید بسته می‌شود و در دیگری باز می‌شود که شما را به جایی حیاط مانند میرساند که پر از دشمن است. پس از کشتن دشمنان قاعدتأ باید از لبه ستونی که در وسط حیاط قرار دارد و نقش سوئیچ را بازی میکند آویزان شوید تا صندوقی نمایان شود؛ اما به جای این کار به گوشه سمت چپ تصویر بروید و به لبه پرتگاه نزدیک شوید. دور تمام پرتگاه نرده ای وجود دارد به جز همین قسمت انتهایی. از آن جا آویزان شوید و به کمک لبه‌های پایینی به سکوی پایینی برسید. روی دیوار راه بروید تا به یک در برسید. از آن عبور کنید. در سمت دیگر پرتگاه باز هم به کمک لبه‌هایی متعدد به سمت پایین بروید که به مسیری که چهارمین جایگاه ارتقای عمر در آن قرار دارد منتهی می‌شود.

جایگاه پنجم: این یکی خیلی ساده است و درست بعد از این که دومین معمای آب را در باغ قلعه حل کردید به دست می آید. برای این که بتوانید در قصر را باز کنید باید دو معمای آب حل کنید. دومی مربوط به حیاط بزرگ است که چند سکوی بسیار بزرگ دارد و شما باید با بالا رفتن از سکوی اول و رساندن خودتان به چند اهرم و چرخاندن آنها علاوه بر این که خودتان را به آخرین اهرم میرسانید آب را از لبه سکوهای بلند جاری کنید تا دومین معمای آب حل شود و در اتاق اصلی قصر باز شود. درست بعد از این که آخرین اهرم را که در اتاق کوچکی قرار دارد چرخاندید (در اتاق نیمه باز است باید با زدن دکمه ی فاصله از آن رد شوید)، آب به داخل اتاق میریزد. به جای برگشتن از مسیری که آمدید از سکوهای همان اتاق استفاده کنید تا خودتان را به بالای اتاق و جایگاه ارتقای عمر پنجم برسانید.

جایگاه ششم: هنگامی که سرگرم جلو رفتن در مسیرهای گیج کننده برج ساعت هستید مسیر شما به پرتگاهی میرسد که یک سوی آن شما هستید و سوی دیگر آن یک آدم مصنوعی خودکار غول پیکر که به سمت شما مواد منفجره پرتاب میکند (البته این مواد منفجره در اصل همان حیوانات انفجاری آتشین هستند که بارها با آن ها جنگیده اید). در سمت راست تصویر دیواری وجود دارد که شکاف برداشته. کافیست به کنار شکاف بروید تا غول به سمت شما مواد منفجره پرتاب کند تا آن خراب شود. راهی که باز می‌شود شما را به ششمین جایگاه میبرد؛ البته شکاف سمت چپ را هم به همین روش باید از بین ببرید.

جایگاه هفتم: وقتی شمشیر عقرب را به دست آوردید به سرسرای بزرگی میرسید ویک غول بزرگ به جنگ شما می آید. پس از مبارزه و شکست او نردبانی به سمت پایین می آید. اگر از آن بالا بروید به اتاقی بزرگ شبیه به حیات میرسید که وسط آن خالیست. در آنجا باید با چند دشمن بجنگید. دو دیوار قابل شکستن در این محوطه وجود دارد، یکی از آنها کلیدی زمانی را در خود دارد و دیگری در بسته ای. ابتدا باید کلید را فشار دهید و سپس با آهسته کردن زمان از در عبور کنید تا به هفتمین جایگاه برسید.

جایگاه هشتم: پس از این که به کتابخانه رسیدید و مسیرتان را ادامه دادید به مکانی میرسید که در آن شاهزاده باید دو کتابخانه را به سمت بیرون بکشد و به بالا رفتن از آن مسیر را ادامه دهد. اگر کمی مسیر را بر روی لبه‌های نازک ادامه دهید (ترفندستان) به دو اتاقک گرد میرسید که روی یکی از آن ها نینجایی وجود دارد و باید او را از بین ببرید. از روی لبه این اتاقک به لبه اتاقک دیگر بپرید و مسیر دایره ای را طی کنید تا به دیواری برسید که دارای سه لبه است که در بالای یکدیگر واقع اند با پرش و استفاده از این لبه ها به سمت دیگر دیوار بروید و خودتان را بالا بکشید تا از طریق یک شکاف به محوطه ای مخفی برسید. این محوطه شما را به هشتمین جایگاه ارتقای عمر میرساند.

جایگاه نهم: برای رسیدن به آخرین جایگاه باید به ابتدای بازی بروید. جایی که ابتدا از دریا شروع شد و سپس شما به تعقیب شادی (دختر سیاه پوش) پرداختید و شادی از دری عبور کرد و در پشت سر او بسته شد و پس از آن داخل پرتگاه دشمنان بالا آمدند و شما بعد از کشتن آنها و بالا رفتن از چند میله وسکو به شادی رسیدید. نام این منطقه در نقشه Southern Passage است. اکنون اگر کمی جلو بروید به همان اتاق که شادی پشت در از نظر مخفی شد میرسید. همان جایی که وقتی شمشیر با قدرت را با شکستن دیوار به دست آوردید. باید به این اتاق برگردید و با کمک سکو و میله ها به بالای اتاق بروید. در بالاترین جایگاه به جایی میرسید که با میله‌های کج و معوج مسدود شده است. با شمشیرتان این میله‌های آهنین را بشکنید و جعبه‌هایی را که پشت این میله ها قرار دارد را به کنار دیوار و کنار سکو بیاورید. روی آن بروید و به بالا نگاه کنید تا مسیری مخفی روی سقف بیابید. با کمک جعبه ها خودتان را به این مسیر برسانید و به نهمین و آخرین جایگاه برسید.

پرده‌ی آخر: اکنون که هر نه ارتقای عمر را گرفتید می‌‌توانید بازی را به شکلی متفاوت و البته دشوارتر به پایان برسانید و با داهاکا بجنگید. اما برای این کار به شمشیر ویژه ای احتیاج دارید چون سلاح معمولی به دهاکا آسیب نمیرساند پس به اتاق ساعت شنی بروید و از وسط اتاق شمشیر آب را بردارید بازی را ادامه دهید تا در صحنه پایانی نبردی نفس گیر را با نگهبان شن‌های زمان داهاکا داشته باشید.